Het huwelijk is een verbintenis tussen twee mensen, voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand. Het huwelijk vindt plaats in het gemeentehuis, maar kan eventueel ook op een andere openbare plaats met neutraal karakter, als de gemeenteraad zo'n plaats heeft aangewezen.
Voorwaarden
De voorwaarden om te kunnen trouwen, worden bepaald door de wet van het land waarvan men de nationaliteit heeft. De belangrijkste huwelijksvoorwaarden voor Belgen zijn:
- minimumleeftijd: de minimumleeftijd om te trouwen, is 18 jaar. De jeugdrechtbank kan die leeftijdsbeperking opheffen als daar goede redenen voor zijn.
- toestemming van de echtgenoten: beide partners moeten vrijwillig toestemmen in het huwelijk. Een gedwongen huwelijk is dus verboden.
- afwezigheid van een huwelijksbeletsel: huwelijken tussen personen die onderling een te nauwe bloed- of aanverwantschap hebben, zijn verboden. De koning kan, om gewichtige redenen, dat verbod opheffen. Zo'n verzoek moet gericht worden aan de minister van Justitie.
- verbod op bigamie: iemand die al getrouwd is, mag geen ander huwelijk aangaan. Dat verbod geldt ook voor vreemdelingen die in België trouwen, zelfs als hun eigen nationale wet polygamie toestaat. Bigamie is een strafbaar feit.
- verbod op schijnhuwelijk: een huwelijk waarbij de intentie van de minstens één van de echtgenoten niet gericht is op het totstandbrenging van een duurzame levensgemeenschap, maar alleen op het verkrijgen van een verblijfsrechtelijk voordeel, is verboden.
Procedure
- Het huwelijk gebeurt in de gemeente waar één van de aanstaande echtgenoten is ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister. Wonen beide partners in het buitenland? Dan kunt u aangifte doen in
- de laatste woonplaats van u of uw partner
- de woonplaats van een bloedverwant tot en met de tweede graad (dat zijn grootouders, ouders, broers, zussen, kinderen, kleinkinderen) van u of uw partner
- de geboorteplaats van u of uw partner
- U neemt contact op met dienst Burgerlijke stand om uw intentie om te huwen kenbaar te maken. De datum en uur worden ook via mail besproken, nagekeken en indien mogelijk bevestigd.
- Gelieve een mail te sturen naar burgerlijkestand@huldenberg.be.
- Het huwelijksdossier wordt opgestart ten vroegste 6 maanden en ten laatste 3 maanden vóór huwelijksdatum. Het huwelijksdossier dient wat documenten te bevatten. In de meeste gevallen kan de gemeente Huldenberg hiervoor zelf zorgen.
- Als u geboren bent in het buitenland of een andere nationaliteit hebt, neemt u best eerst contact met dienst Burgerlijke stand om uw dossier even na te kijken. Deze dienst kan u bevestigen welke documenten vereist zijn om een huwelijk aan te gaan in België.
- Als alle vereiste documenten aanwezig zijn en het huwelijksdossier volledig, dan wordt u uitgenodigd om de huwelijksaangifte te komen ondertekenen op bureau. Deze aangifte dient ten laatste 14 dagen vóór huwelijksdatum te worden ondertekend. De medewerker zorgt voor een duidelijke en korte opvolging van het volledige dossier. Na ondertekening van de aangifte dient er binnen de 6 maanden gehuwd te worden.
- Het burgerlijk huwelijk moet plaatsvinden vóór het eventuele religieuze huwelijk.
- Bijlage met alle informatie
Artikelen 75, 76 en 144 tot 171 van het Burgerlijk Wetboek
Wat heb je nodig?
- Als u de huwelijksaangifte mag ondertekenen, zal u een mail ontvangen met alle documenten die nodig zijn om de aangifte af te ronden.
- Als er een huwelijkscontract is, moet u niet langer een attest van de notaris voorleggen. De akte wordt door de notaris geregistreerd in het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten.
Bedrag
Op weekdagen:
- zonder receptie: gratis
- met receptie, beperkt tot 40 gasten: € 100
Op zaterdagen:
- zonder receptie: € 100
- met receptie, beperkt tot 40 gasten: € 200
Trouwboekje: € 15
Uitzonderingen
De voorwaarden voor vreemdelingen worden bepaald door hun eigen nationale wet.